پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۱۰۶۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۶ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۶
طرح ملی انتقال آب رود ارس به شهرستان شبستر و دشت تبریز در آذربایجان شرقی که از 3 سال پیش مسکوت مانده بود، از 9 ماه گذشته به طور مداوم پیگیری می‌شود، تا هرچه سریعتر اجرای دوباره آن شروع شود.
شعارسال: طرح ملی انتقال آب رود ارس به شهرستان شبستر و دشت تبریز در آذربایجان شرقی که از 3 سال پیش مسکوت مانده بود، از 9 ماه گذشته به طور مداوم پیگیری می‌شود، تا هرچه سریعتر اجرای دوباره آن شروع شود.

«معصومه آقاپور علیشاهی» نماینده صوفیان، شبستر و تسوج در مجلس شورای اسلامی که پیگیر اجرای این طرح ملی است، در گفت‌و‌گو با «ایران» با اشاره به اینکه تاکنون موفقیت‌هایی در این زمینه به‌دست آمده، افزود: این طرح با 500 میلیون دلار اعتبار طی 30 ماه انجام خواهد شد که با اجرای آن شهرستان شبستر به شمال کشور تبدیل می‌شود. ازطرفی، با اجرای این طرح، سهمیه آبی که برای این شهرستان در نظر گرفته می‌شود کفاف مصرف را خواهد داد و دیگر نیازی به بهره‌برداری از همه چاه‌های آب نخواهد بود. طرح انتقال آب ارس شامل آبگیری در حاشیه رودخانه ارس در شهر جلفا به ظرفیت برداشت 300 میلیون متر مکعب در سال، سامانه تأمین برق 100 مگاواتی، 13 مخزن ذخیره به حجم کل 390 هزار مترمکعب، تصفیه خانه مقدماتی به ظرفیت 9.1 مترمکعب در ثانیه در محل برداشت و تصفیه خانه اصلی به ظرفیت 6.6 مترمکعب در ثانیه در شمال غرب صوفیان است که انتقال آب ازمحل برداشت تا ارتفاعات «شوردرق» به‌صورت پمپاژ و در ادامه مسیر تا تبریز، شبستر و دریاچه ارومیه به صورت ثقلی انجام می‌شود. تأمین نیازهای شرب 296 روستا و 22 شهر و همچنین مراکز صنعتی واقع درمحدوده طرح، جبران کسری سفره‌های آب زیرزمینی، تعادل‌بخشی تراز دریاچه ارومیه و بهبود اراضی کشاورزی به روش آبیاری مدرن از اهداف این طرح عنوان شده است.

* بهره‌برداری از جاده شبستر- صوفیان در هفته دولت

آقاپور علیشاهی که 400 روز است مسئولیت نمایندگی مردم شبستر در مجلس شورای اسلامی را به عهده دارد، درمورد آخرین وضعیت جاده شبستر- صوفیان، اظهارداشت: از بعد ازعید تاکنون 9 مکاتبه و 5 دستور از اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری گرفته تا عباس احمد آخوندی وزیر راه و شهرسازی در خصوص این جاده انجام شده که با توجه به اینکه پیوست بودجه سال 96 تاکنون ابلاغ نشده و هیچگونه اعتباری نیز هنوز بابت طرح‌های عمرانی تزریق نشده همچنان این کارعمرانی خوابیده است. اما این نکته را باید متذکر شوم، این جاده که 36 درصد پیشرفت دارد، زمانی تحویل ما شد که پیمانکار آن 12 میلیارد تومان از دولت طلب داشت و تلاش کردیم سال گذشته مبلغی از این بدهی(یک میلیارد و 500 میلیون تومان) را از طریق ارائه اوراق اسناد خزانه پرداخت کنیم. اما این بدهی 5 - 4 سال است که به پیمانکار پرداخت نشده و الان ما تاوان آن را می‌دهیم. عضوکمیسیون اقتصادی در مجلس شورای اسلامی با این حال تأکید کرد که 10 کیلومتر باقی مانده از جاده شبستر- صوفیان، که زیرسازی آن سال گذشته انجام شده، به احتمال زیاد با تأمین اعتبار، تا هفته دولت امسال آسفالت و به بهره‌برداری خواهد رسید. گفتنی است، قطعه سوم بزرگراه شبستر - سلماس به‌طول 22.5 کیلومتر در 27 شهریورماه سال 91 شروع شد و براساس برنامه زمانبندی شده قرار بود، هجدهم شهریور ماه سال 94 به اتمام برسد که 2 سال دیگر بهره‌برداری از آن تمدید شده است. در سال 88، 16 میلیارد و 800 میلیون تومان اعتبار برای این طرح در نظر گرفته شده بود.

* رسیدگی به مشکلات بیمارستان فاطمیه شبستر

بیمارستان 96 تختخوابی فاطمیه شبسترنیز بامشکلاتی چون کمبود پزشکان متخصص بویژه در رشته‌های رادیولوژی، ارتوپدی، چشم، داخلی و نبود متخصص سونوگرافی در روزهای هفته مواجه است که این مسائل موجب به سختی افتادن بیماران می‌شود و در‌شأن مردم این شهرستان نیست. از طرفی، با توجه به آمار بالای تصادفات و حادثه‌خیز بودن جاده شبستر - صوفیان - سلماس از مطالبات مهم مردم منطقه تسریع در روند مراحل ساخت و مرمت مسیر چهاربانده و رمپ ورودی این بیمارستان است.‌ این بیمارستان در سال 86 در زمینی به مساحت 10 هزار مترمربع و 11 هزار و 500 مترمربع زیربنا در 3 طبقه به بهره‌برداری رسیده که شامل بخش‌های داخلی و جراحی مردان، زنان و کودکان، زایمان، سی سی یو و آی سی یو، 2 اتاق عمل، پاراکلینیک رادیولوژی و سونوگرافی، اکوکاردیوگرافی، داروخانه شبانه روزی، آزمایشگاه و واحدهای مختلف دیگر است.نماینده صوفیان، شبستر و تسوج در مجلس شورای اسلامی در خصوص رفع مشکلات این بیمارستان با تأکید بر اینکه اعتبارات لازم با دستور «سید حسن قاضی‌زاده هاشمی» وزیربهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای این بیمارستان گرفته شده، افزود: ساختمان اورژانس این بیمارستان که در حال ساخت است از شروع امسال 40 درصد پیشرفت داشته که هر هفته به آن سرکشی می‌کنم. زمانی که این بیمارستان را تحویل گرفتیم 5 میلیارد تومان بدهی داشت، در مورد افزایش پرسنل بیمارستان هم کارهایی انجام شده و در تلاش برای به نتیجه رساندن آن هستیم.

* توجه به مشکلات سیل

سیل خرداد ماه سال گذشته در شبستر منجر به ویران شدن ۳۶۰ کوره آجرپزی و ۱۲۰ خانه در این شهرستان شد و۷۰ خانه روستایی، یک هزار و ۹۰۰ هکتار زمین زراعی و ۹۵۰ هکتار زمین باغی نیز در این منطقه به گل نشست. در این خصوص برخی از کشاورزان منطقه «کوزه کنان» و کوره داران آجرپزی منطقه «وایقان» نسبت به پرداخت نشدن تسهیلات برای نوسازی اماکن خود گلایه دارند. ماده 10 و 12 که مدیریت بحران است وسال گذشته حتی یک ریال اعتبار به سیلزدگان پرداخت نکرد، اما امسال بعد از وقوع سیل آذرشهر و بازدید رئیس جمهوری از مناطق سیلزده، مبلغی از ماده 10 و 12 شارژ شد و با سماجت توانستیم مبلغی از آن را گرفته و به خانواده‌های سیلزده سال گذشته تزریق کنیم. حتی اعتبار بازسازی اماکنی چون مسجد کوزه کنان هم داده شده تا این مکان مذهبی ساخته شود. از طرفی، در حال تأمین اعتبار واحدهای صنعتی آسیب دیده از سیل سال گذشته نیز هستیم.

* رفع مشکلات مردم

وی با اشاره به اینکه دومین ایستگاه هواشناسی آذربایجان شرقی در 4 ماه گذشته در بندر شرفخانه راه‌اندازی شده، گفت: بر اساس داده‌های این مرکز که در خصوص شناسایی بحران نمک فعالیت دارد، می‌توان اعتبارات و امکانات بهداشتی و درمانی برای مردم منطقه گرفت. آقاپور علیشاهی در مورد حل شدن مشکل اسناد در بخش صوفیان شهرستان شبستر، اظهار داشت: پرونده این اسناد از سال 72 در حال رسیدگی است که امیدواریم بعد از 28 سال رأی قطعی این پرونده که 36 هزار نفر ذینفع دارد، بزودی صادر و یکی از مشکلات بزرگ مردم این منطقه رفع شود. نماینده صوفیان، شبستر و تسوج در مجلس شورای اسلامی همچنین در خصوص خروج 3 طرح مسکن مهر شبستراز بلاتکلیفی، تصریح کرد: اعتبارات این طرح داده شده، جاده‌های آن تکمیل شده و در تلاش برای آبادانی و رفع دیگر مشکلات مسکن مهر هستیم.

آقاپور علیشاهی به مردم حوزه فعالیت خود این نوید را هم داد که در حال مذاکره با یک سرمایه‌گذار برای راه‌اندازی یک واحد تولیدی در شهرستان شبستر است که با شروع به کار آن حداقل برای 500 نفر از بیکاران منطقه ایجاد اشتغال خواهد شد.

** برش

همت بلند در رفع مشکلات

شبستر، با جمعیتی بالغ بر 130 هزار نفر، شهرستانی دانشگاهی است، به طوری که این شهرستان با داشتن 4 واحد دانشگاه آزاد اسلامی در شهرهای شبستر، صوفیان، خامنه و تسوج، 2 واحد دانشگاه پیام نور درشهرشبستر و روستای بنیس و یک واحد دانشگاه جامع علمی کاربردی درشهر شبستر، دانشجو و فارغ‌التحصیلان بسیاری را در خود جای داده‌ است. بندر شرفخانه، دریاچه ارومیه و کوه‌های «میشو داغ» با آبشار «سرکندیزج»، از مظاهر طبیعی این شهرستان طولی 140 کیلومتری محسوب می‌شود. این شهرستان ضمن اینکه از لحاظ کشاورزی در تولید صیفی‌جات و میوه‌ نیز معروف است، دارای مشخصه‌های صنعتی چون کارخانههای سیمان صوفیان، کوره‌های آجرپزی وایقان، کارخانه نساجی خامنه، کارخانه‌های ماکارونی وآرد سازی، شهرک سرمایه‌گذاری خارجی و شهرک مصالح ساختمانی هم است. شهر فرهنگی- تاریخی خامنه ودرختان چنار کهنسال آن و همچنین شهر کوزه‌کنان به ساخت سفالینه شهرت دارد و محصولات سفالین آن به بیشتر نقاط کشور صادر می‌شود. اما با همه این اوصاف، شهرستان شبستر دارای یک سری مشکلات نهادینه بلند مدت با ریشه 28 تا 30 ساله است که رفع آنها همت مسئولان و مردم منطقه را می‌طلبد.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه ایران، صفحه 19 ، تاریخ انتشار: 22 تیر 1396، شماره: 6542 .

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۷
0
0
دریاچه ارومیه که خشک شد الان نوبت رود ارس کلا عادت دارن بلا بیارن سر محیط زیست م.ق71
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین